TRANS: ontmoetingsruimte binnen school

TRANS maakt de bezoeker even los van het alledaagse leven, van de tijd en ruimte, en zet hem/haar aan tot een zekere communicatie met zichzelf, de anderen en/of het Andere. (‘Even uit de hectiek van het alledaagse schoolgebeuren’).

Naar het bovenstaande is TRANS ook letterlijk ingericht. Als je de ruimte betreedt valt meteen op dat binnen de ruimte nóg een ruimte is. Dit geeft je sterk het gevoel van ‘ergens binnen te komen’, even helemaal los zijn van het alledaagse. De vloer is belegd met zacht groen tapijt als gras en één wand is als een bos. (Foto is genomen in de Hamert – natuurgebied in Noord-Limburg – dat de bezoeker het gevoel geeft er midden in te staan – geen wortel of kruin!)

Bij de ingang is een fonteintje aangelegd waar het water voortdurend kabbelt. Er is dus een directe verwijzing gezocht naar de natuur. Het mag bekend zijn dat de natuur een rustgevende werking heeft.

De achterwand is onderbroken. Dit betekent dat binnen en buiten direct met elkaar in verbinding staan. En verbinding/verbondenheid is een van de belangrijkste aspecten binnen de school, voor ieder individu. Het ‘kruis’ stelt de ‘open mens’ voor: open voor de ontmoeting met de ander en open voor een nieuwe ervaring.

TRANS geeft, indien gewenst, ook aandacht aan de leerling of het personeelslid die is overleden. In de achterwand van de‘buitenruimte’ zijn nisjes gemaakt met een glasplaat ervoor. De nisjes geven ruimte voor een foto en dierbare spulletjes. Het is gebleken dat dit door familie en vrienden zeer op prijs wordt gesteld.

Ook worden er vanuit deze ruimte activiteiten georganiseerd zoals yoga –en meditatielessen voor tieners en jongeren, cursussen waaronder Sociale Weerbaarheid en Jongeren met Verlieservaring, maar ook cursussen voor belangstellenden buiten de school.