Wetenschap & Technologie

In leerjaar 1 van vmbo theoretisch, havo, atheneum en gymnasium en in leerjaar 2 van havo, atheneum en gymnasium krijg je twee uur in de week het vak Wetenschap & Technologie. We doen hier een sterk beroep op 21eeuwse vaardigheden. Zoals samenwerken en communiceren, probleemoplossend vermogen en zelfstandig en kritisch denken. Ook computervaardigheden zijn belangrijk.

Je leert nieuwe skills voor de toekomst. Dat maakt het een uniek vak. Door de sterke koppeling van theorie en praktijk zien we veel enthousiaste ingenieurs, architecten en programmeurs in de dop. Hier liggen geen boeken op tafel, maar eigen geschreven materiaal. We werken met relevante opdrachten waarbij er eerst goed nagedacht moet worden over een oplossing voor een bestaand probleem. Daarna ga je aan de slag om dit ook in de praktijk uit te werken. Hierdoor zie je meteen de toepassing van het vak. De beste manier om enthousiast te worden voor de techniek!

Repair-café
Over duurzaamheid gesproken! Leerlingen zoeken binnen de school naar dingen die stuk zijn en gaan er vervolgens mee aan de slag om het te repareren. Een kapotte plakbandhouder? In Tinkercad wordt het ontwerp gemaakt. Alles wordt nauwkeuring uitgemeten, het design wordt samengesteld. En daarna komt het uit de 3D printer gerold. Klaar voor een nieuwe ronde, plakken maar!

Ontdek je talent
Het is van belang dat leerlingen kennis maken met wetenschap en technologie om de kans te vergroten dat zij hun talenten ontdekken en mogelijk voor een technische richting kiezen. Wetenschap & technologie speelt een belangrijke rol bij een studie- of beroepskeuze.

Brugklas: Innovation, Design & Technology
In de brugklas houden de leerlingen zich hoofdzakelijk bezig met Innovation (o.a. houtbewerking en elektriciteit in combinatie met creativiteit), Design (onder andere leren ontwerpen met behulp van het digitale programma SketchUp) en Technology (leren van de beginselen van elektronica). Dit gaat samen met een stuk theorie waarbij de leerlingen veel eigen verantwoordelijk dragen.

Leerjaar 2: Aan de slag met quests
In het tweede leerjaar kiezen leerlingen iedere periode uit een aantal quests (zoektochten) waarin een onderzoeksvraag centraal staat. Aan de hand van deelvragen en een praktisch gedeelte proberen de leerlingen een antwoord te vinden op deze deelvraag. Een quest wordt afgerond middels een verslag waarin de leerlingen werken volgens richtlijnen die straks voor het profielwerkstuk ook nodig zijn. Ook wordt er samenwerking gezocht met bedrijven.

Meer weten hierover?
Neem contact op met Job Janssen.